Grupparbeten samhällskunskap
Demokrati och diktatur
v.40,41,42
Välj ett land med antingen
styrelseskicket demokrati, eller diktatur.
Undersök:
1.
Vem eller vilka
som styr landet
2.
Hur de kommit
till makten (demokratiska val eller annat)
3.
Om information
kan spridas fritt eller om det råder censur i landet. Beskriv hur det ser ut
med massmedia i landet, exempelvis internet, tv och tidningar. Får alla ta del
av informationen?
4.
Hur människorna
har det i landet, får de:
· Bestämma vilken religion de ska tillhöra?
· Välja vem de ska vara kär i?
· Gå i skola?
· Uttrycka sina åsikter?
· Ifrågasätta/kritisera regimen (styret i landet)
· Klä sig hur de vill?
Arbeta i grupp och undersök
de olika punkterna ovan. Använd internet och biblioteket. Presentera med hjälp
av Powerpoint, tavlan, planscher eller andra alternativ. Ni ska ha minst ett
hjälpmedel vid redovisningen. Redovisningen ska vara ungefärligen 10 minuter
lång, där ni förklarar hur landets styrelseskick ser ut och hur det påverkar
människorna där. Tänk på att låta alla i gruppen komma till tals vid
redovisningen.
Vi börjar redovisningarna på Tisdag
v.42.
Uppgiften behandlar de centrala innehållen:
· Några olika stats
och styrelseskick i världen.
· De mänskliga rättigheterna
· Hur mänskliga rättigheter kränks i olika delar av
världen.
· Demokratiska fri och rättigheter samt skyldigheter för
medborgare i demokratiska samhällen. Etiska och demokratiska dilemman som
hänger samman med demo- kratiska rättigheter och skyldigheter.
· Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare,
underhållare och granskare av samhällets maktstrukturer.
· Aktuella
samhällsfrågor, hotbilder och konflikter i Sverige och världen. Internationell
konflikthantering och folkrätten i väpnade konflikter.
Eleven redogör för de mänskliga rättigheternas innebörd
och betydelse och ger exempel på hur de kränks och främjas i olika delar av
världen.
Eleven har grundläggande kunskaper om demokratiska
värden och processer och visar det genom att föra enkla resonemang om
demokratiska rättigheter och skyldigheter, samt om för och nackdelar med
olika former för gemensamt beslutsfattande.
Eleven kan söka information om samhället och använder då
olika källor på ett i huvudsak fungerande sätt och för enkla och
till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas
trovärdighet och relevans.
Kunskapskrav för betyget D i Betyget D innebär att kunskapskraven för betyget E och
till övervägande del för C är uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget C Eleven
kan föra relativt väl utvecklade resonemang om hur individer och
samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då förhållandevis
komplexa samband mellan olika faktorer som har betydelse för individers
möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation.
Eleven redogör för de mänskliga rättigheternas innebörd
och betydelse och ger exempel på hur de kränks och främjas i olika delar av
världen.
Eleven har goda kunskaper om demokratiska värden och
processer och visar det genom att föra utvecklade resonemang om demokratiska
rättigheter och skyldigheter samt om för och nackdelar med olika former för
gemensamt beslutsfattande.
Eleven
kan söka information om samhället och
använder då olika källor på ett relativt väl fungerande sätt och
för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om
informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Kunskapskrav för betyget B i Betyget
B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A
är uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget A Eleven kan föra välutvecklade och nyanserade resonemang
om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och
beskriver då komplexa samband mellan olika faktorer som har betydelse
för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation.
Eleven redogör för de mänskliga rättigheternas innebörd
och betydelse och ger exempel på hur de kränks och främjas i olika delar av
världen.
Eleven har mycket goda kunskaper om demokratiska
värden och processer och visar det genom att föra välutvecklade och
nyanserade resonemang om demokratiska rättigheter och skyldigheter samt
om för och nackdelar med olika former för gemensamt beslutsfattande. Eleven
kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett väl
fungerande sätt och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.