måndag 10 oktober 2016

Instruktioner för grupparbeten i samhällskunskap 7,b,c,e

Grupparbeten samhällskunskap

Demokrati och diktatur v.40,41,42

Välj ett land med antingen styrelseskicket demokrati, eller diktatur.

Undersök:

1.   Vem eller vilka som styr landet
2.   Hur de kommit till makten (demokratiska val eller annat)
3.   Om information kan spridas fritt eller om det råder censur i landet. Beskriv hur det ser ut med massmedia i landet, exempelvis internet, tv och tidningar. Får alla ta del av informationen?
4.   Hur människorna har det i landet, får de:
·      Bestämma vilken religion de ska tillhöra?
·      Välja vem de ska vara kär i?
·      Gå i skola?
·      Uttrycka sina åsikter?
·      Ifrågasätta/kritisera regimen (styret i landet)
·      Klä sig hur de vill?

Arbeta i grupp och undersök de olika punkterna ovan. Använd internet och biblioteket. Presentera med hjälp av Powerpoint, tavlan, planscher eller andra alternativ. Ni ska ha minst ett hjälpmedel vid redovisningen. Redovisningen ska vara ungefärligen 10 minuter lång, där ni förklarar hur landets styrelseskick ser ut och hur det påverkar människorna där. Tänk på att låta alla i gruppen komma till tals vid redovisningen.

Vi börjar redovisningarna på Tisdag v.42.





Uppgiften behandlar de centrala innehållen:

·       Några olika stats­ och styrelseskick i världen.
·       De mänskliga rättigheterna
·       Hur mänskliga rättigheter kränks i olika delar av världen.
·       Demokratiska fri­ och rättigheter samt skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen. Etiska och demokratiska dilemman som hänger samman med demo­- kratiska rättigheter och skyldigheter.
·       Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare av samhällets maktstrukturer.
·       Aktuella samhällsfrågor, hotbilder och konflikter i Sverige och världen. Internationell konflikthantering och folkrätten i väpnade konflikter.

Kunskapskrav för betyget E Eleven kan se samband mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation.
Eleven redogör för de mänskliga rättigheternas innebörd och betydelse och ger exempel på hur de kränks och främjas i olika delar av världen.
Eleven har grundläggande kunskaper om demokratiska värden och processer och visar det genom att föra enkla resonemang om demokratiska rättigheter och skyldigheter, samt om för­ och nackdelar med olika former för gemensamt beslutsfattande.
Eleven kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett i huvudsak fungerande sätt och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Kunskapskrav för betyget D i Betyget D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget C  Eleven kan föra relativt väl utvecklade resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då förhållandevis komplexa samband mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation.
Eleven redogör för de mänskliga rättigheternas innebörd och betydelse och ger exempel på hur de kränks och främjas i olika delar av världen.
Eleven har goda kunskaper om demokratiska värden och processer och visar det genom att föra utvecklade resonemang om demokratiska rättigheter och skyldigheter samt om för­ och nackdelar med olika former för gemensamt beslutsfattande.  
Eleven kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett relativt väl fungerande sätt och för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Kunskapskrav för betyget B i  Betyget B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget A Eleven kan föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då komplexa samband mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation.
Eleven redogör för de mänskliga rättigheternas innebörd och betydelse och ger exempel på hur de kränks och främjas i olika delar av världen.

Eleven har mycket goda kunskaper om demokratiska värden och processer och visar det genom att föra välutvecklade och nyanserade resonemang om demokratiska rättig­heter och skyldigheter samt om för­ och nackdelar med olika former för gemensamt beslutsfattande. Eleven kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett väl fungerande sätt och för välutvecklade och väl underbyggda resone­mang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.