Uppgift - luftens gaser och miljön
Vi hör allt mer alarm om att vi människor har påverkat växthuseffekten så mycket att vårt klimat här på jorden håller på att förändras. Du ska i detta arbetsområde ta reda på fakta om växthuseffekten och ozonskiktet så att du kan vara med i diskussioner och värderingsövningar tisdag vecka 21. Titta på följande klipp och texter och anteckna ned fakta samt funderingar, tankar och frågor.
På Naturvårdsveket finns en introduktions film som heter klimatmaxa se på den tillsammans
http://www.naturskyddsforeningen.se/skola/energifallet/energifallet-playLäs sedan de Naturvårdsverketsfaktablad om vad växthuseffekt är. SMHI
har också bra fakta du kan läsa.Titta på följande filmer och läs dessa texter.
Skriv ned frågor och viktig information efter varje del.
1.
Vad är ökad växthuseffekt och vad handlar larmrapporterna
om?
2.
Behövs
växthuseffekten överhuvud taget?
3.
Beskriv
koletskretslopp i naturen.
4.
Vad är det som ökar
växthuseffekten?
5.
Vad blir
konsekvenserna vid ökad växthuseffekt? (tänk i flera led)
6.
Vad kan jag som
individ göra för att minska min påverkan på miljön? ---> Film
8.
Vad kan påverka att
ozonskiktet tunnas ut? Vad är faran med det?
9.
Hur hänger
växthuseffekten ihop med ozonskiktet?
10.
Vad kan vi
själva göra för att jobba mot en hållbarare framtid?
11.
Hur kan vi påverka
vårt samhälle så att åtgärder görs?
* kemiboken sid 46-47, 53-59
* Naturvårdsverkets faktablad om
växthuseffektenhttp://www.naturskyddsforeningen.se/skola/energifallet/faktablad-vaxthuseffekten* SMHI (atmosfärens lager,
växthuseffekt och ozonskikt)https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/atmosfarens-olika-lager-1.5838https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/vaxthuseffekten-1.3844https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/ozonskiktet-och-klimatet-1.3830
* Hur blir samhället påverkat av
klimatet?(film)http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/vad-har-klimatforandringar-med-jamstalldhet-att-gora
Centralt
innehåll
Biologi
- Årskurs 7-9
Natur och samhälle
Människans
påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och
samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
Kemi
- Årskurs 7-9
Kemin i naturen
Partikelmodell
för att beskriva och förklara fasers egenskaper, fasövergångar och
spridningsprocesser för materia i luft, vatten och mark.
Några
kemiska processer i mark, luft och vatten ur miljö- och hälsosynpunkt.
Kemin i vardagen och
samhället
Människans
användning av energi- och naturresurser lokalt och globalt samt vad det innebär
för en hållbar utveckling.
Aktuella
samhällsfrågor som rör kemi.
Kemin och
världsbilden
Historiska
och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för världsbild,
teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
Kemins metoder och
arbetssätt
Källkritisk
granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och
samhällsdiskussioner med koppling till kemi.
Kunskapskrav
gar hos några åtgärder som kan bidra till en
hållbar utveckling.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.